Digitalisasi Media Pembelajaran dalam Meningkatakan Hasil Belajar dan Aktivitas Peserta Didik

Authors

  • Wakhibah Dwi Khusnah Sekolah Tinggi Agama Islam Sabilul Muttaqin

Keywords:

Digitalisasi, media pembelajran, hasil belajar, aktivitas peserta didik

Abstract

Media digitalization has changed the traditional learning paradigm by providing new opportunities for students to acquire skills and knowledge. This research aims to determine the impact of the digitalization of learning media on learning outcomes and student activities. The method used is descriptive qualitative. The research results show that the digitalization of learning media has a positive impact on learning outcomes and student activities. Student learning outcomes increased from 60% to 90%. The results of student activities are also very good. The digitalization of learning media helps students learn skills such as collaboration, communication, independence, and discipline. Apart from that, the use of digital media enables students to be able to solve problems and manage time.

 Keywords: Digitalization, learning media, learning results, student activities.

References

Aeni, A. N., Hanifah, N., & Sunaengsih, C. (2019). The impact of the internet technology on teacher competence and student morality. Journal of Physics: Conference Series. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1318/1/012046

Agustini, S. (2021). PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN QR CODE BERBANTUAN CANVA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR AKUNTANSI. JURNAL NALAR PENDIDIKAN, 9(1), 1. https://doi.org/10.26858/jnp.v9i1.20228

Apriansyah, & Antoni, D. (2020). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MAHASISWA PERGURUAN TINGGI DI SUMSEL. Jurnal Digital Teknologi Informasi, 1(2), 64. https://doi.org/10.32502/digital.v1i2.2371

Efrianti, M. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Motivasi Belajar Siswa Kelas VII MTs An Nuur Trisono Tahun Pelajaran 2015/2016. UNIVERSITAS MUHAMMDIYAH PONOROGO.

Magdalena, I., Andriyanto, A., & Refaldi, R. R. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran E-Learning Menggunakan Whatsapp sebagai Solusi di Tengah Penyebaran Covid-19 di SDN Gembong 1. AS-SABIQUN, 2(2), 1–16. https://doi.org/10.36088/assabiqun.v2i2.998

Purwanto, N. (2010). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran. PT Remaja Rosdakar.

Sakti, A. (2023). Meningkatkan Pembelajaran Melalui Teknologi Digital. Jurnal Penelitian Rumpun Ilmu Teknik (JUPRIT), 2(2). https://doi.org/10.55606/juprit.v2i2.2025

Sinaga, Y. M., & Soesanto, R. H. (2022). Upaya Membangun Kedisplinan melalui Media Wordwall dalam Pembelajaran Daring pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 1845–1857. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.1617

Sulasmi, & Fitriani, Y. (2024). Penggunaan Platform Padletdan Quizizz sebagai Media Pembelajaran Materi Teks Negosiasi. JOTE: Journal on Teacher Education., 5(3). https://doi.org/10.31004/jote.v5i3.23248

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Bumi Aksara.

Tumurang, H. J., & Chandra, F. H. (2023). TEKNOLOGI DAN PEDAGOGI: KAHOOT! DAN QUIZZIZ SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Universitas Negeri Jakarta.

Visnhu Pradana, B. G., & Mario Pratama, Y. (2022). THE ROLE OF THE DIGITALIZATION OF LEARNING MEDIA ON THE QUALITY OF LEARNING. Jurnal Sosial Humaniora, 13(2), 145–153. https://doi.org/10.30997/jsh.v13i2.4989

Wardani, P. K., & Putri, S. (2022). ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA CANVA DAN WORDWALL PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI POLA BILANGAN. Jurnal Al ‘Adad: Jurnal Tadris Matematika, 1.

Yuanta, F. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial pada Siswa Sekolah Dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2).

Downloads

Published

2024-06-26

How to Cite

Khusnah, W. D. (2024). Digitalisasi Media Pembelajaran dalam Meningkatakan Hasil Belajar dan Aktivitas Peserta Didik. Al-Muttaqin : Jurnal Studi, Sosial, Dan Ekonomi, 5(2), 133–140. Retrieved from http://staisam.ac.id/jurnal/index.php/almuttaqin/article/view/190

Issue

Section

Articles